Strona główna -> Nauka w domu

Zapraszamy rodziców do pracy z dziećmi w domu,

w czasie kwarantanny

 

 

 

Bawmy się!… Owocowo – kolorowo. 

1.     Zabawa: ,,Czarodziejski worek”-dzieci odgadują za pomocą dotyku nazwę ukrytego owocu.

2.      Zabawa: ,,Znikający owoc”- szereg ustawionych owoców – (2,3,4,5 w zależności od wieku dziecka), dziecko się odwraca a Wy chowacie 1 owoc, dziecko odgaduje, co zniknęło.

3.     Zabawa: ,,Smakowanie owoców”-dziecko rozpoznaje smak z zamkniętymi oczyma; albo rodzic rozpoznaje smak i zachęca tym samym swojego niejadka również do próbowania.

4.     Zabawa: ,,Skąd ta pestka”?- dziecko dopasowuje wcześniej wyciągniętą pestkę do owocu.

5.     Zabawa: ,,Ile sylab się ukryło w nazwie owocu”?- dzielenie nazw owoców na sylaby, przeliczanie.

6.     Zabawa: ,,Jaka głoska na początku, jaka na końcu”?- dziecko wymienia głoskę w nagłosie (to ta na początku) i wygłosie (to ta na końcu). W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby spółgłoski wybrzmiewać krótko- ,,c” nie ,,cy”, ,,l” nie ,,el”.

Bawmy się!…Ruch to zdrowie 

1. Zabawa z elementami skoku: ,,Kałuże”(utrudnienie- przeskocz 3 lub 6 kałuż; w domu-mogą być gazety)

2. Zabawa z elementami skłonu: ,,Uwaga grzyb” (w domu –zbieranie klocków-po zabawie i ich liczenie).

3. Zabawa z elementami rzutu: ,,Celuj szyszką”(w domu- rzucanie pluszakiem do celu–klockami lepiej nie rzucać).

Bawmy się!…Rodzinna olimpiada

1. Zabawa: ,, Skoki narciarskie”-skok na dywanie , kto dalej mama, tata czy dziecko.

2. Zabawa: ,,Slalom narciarski” –bieg pomiędzy butelkami, kto pierwszy.

3. Zabawa: ,,Biathlon”- bieg przez cały pokój i rzut do celu piłeczkami (np. trzema- do skutku) i powrót.

Bawmy się!…w teatr

1. Zabawa twórcza: ,,Bajkowymyślacze”-rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy  pacynki, figurki zwierząt).

2. Zabawa: ,,Teatr cieni”- można wykorzystać zrobione z papieru postacie lub własne dłonie.

3. Zabawa ruchowa: ,,Bajkowe figurki” (starsze wymyślają samodzielne, młodszym można podpowiedzieć, w co się ma zamienić).

Bawmy się!…Przedszkolne owady

1. Zabawa: ,,Biedroneczki są w kropeczki”- zab. matematyczne- liczenie, dorysowywanie kropek, porównywanie  ich liczby, liczby porządkowe.

2. Zabawa: ,,Bzycząca pszczoła lub cykający świerszcz” –zabawy dźwiękonaśladowcze.

3. Zabawa: ,,Kolorowe motyle”- wszelkie prace plastyczne i techniczne- dzieci lubią motyle!

4.Zabawa: ,,Pracowita mrówka”-sprzątanie pokoju- to lubią rodzice.

 


Szanowni Państwo,
zgodnie z zapowiedziami przesyłamy kolejne materiały, tym razem przeznaczone dla młodszych dzieci i ich opiekunów. Mamy przyjemność zaprezentować dwie bajki stworzone pod naszą opieką przez studentów Wydziału Psychologii UKW w Bydgoszczy:

- "Pluszowy lekarz" pomoże dziecku dostrzec życzliwego i ciepłego człowieka ukrytego pod kombinezonem epidemiologicznym.

- "Samotny Misiek Zdzisiek w szpitalu" potowarzyszy w smutku i tęsknocie w przypadku konieczności rozłąki z najbliższymi na czas hospitalizacji.

Zapraszamy do lektury i rozpowszechniania materiałów.


Z wyrazami szacunku,

w imieniu całego zespołu
dr Katarzyna Lubiewska

Prezes SEAS Polska

Zakład Psychologii Rozwoju Człowieka

Wydział Psychologii

ul Stawki 5/7, 00-183 Warszawa

www.seaspolska.org

adres e-mail: covid19@seaspolska.org

 

 

 

Zabawy rozwijające słownictwo

 

 

Powiedz mi coś o…

 

Zapraszamy dzieci do zabawy: Wyobraźcie sobie, że ktoś młodszy od was – siostra, brat, kolega zapyta was o pewną rzecz. Poda jej nazwę i poprosi, żebyście opisali jakie to może być, ewentualnie do czego to może służyć, z czego to może być zrobione. Spróbujcie podać jak najwięcej różnych słów pasujących do tego,

 

o co mogą was zapytać. Dzisiaj ja będę udawać ciekawskiego „malucha”. Powiedzcie mi, proszę, coś o zupie.

 

Możliwe odpowiedzi: Zupa może być smaczna, gorąca, pomidorowa, z makaronem, tłusta itd.

 

Propozycje innych pytań: Powiedzcie coś o człowieku (owocach, zwierzętach, samochodzie, wodzie, domu itp.).

 

Co by było, gdyby…

 

Prosimy dzieci, by wyobraziły sobie, że są autorami znanych bajek dla dzieci i mogą wpłynąć

 

na przebieg wydarzeń, na losy bohaterów. Zastanawiają się, co by było, gdyby Czerwony Kapturek pojechał do babci na rowerze, gdyby babcia mieszkała w mieście, albo gdyby spotkany w lesie wilk był akurat

 

na diecie. Co by było, gdyby Jaś i Małgosia nie lubili słodyczy, albo Baba Jaga nie miała czym napalić w piecu.

 

Co by było, gdyby Królewna Śnieżka była niemiła dla staruszek, albo nie umiała gotować i była leniwa itp.

 

 

Złota rybka

 

Dzieci wyobrażają sobie, że złowiły złotą rybkę. Muszą się zastanowić, jakie życzenia miałaby spełnić. Każde z nich ma do wykorzystania trzy życzenia. Rybka może spełnić je tylko wtedy, gdy zostaną dobrze uargumentowane – trzeba wypowiedzieć życzenie, wyjaśnić dlaczego jest ono takie ważne i co się stanie, jak zmieni się świat, ich życie, gdy już się spełni

 


 

 

Dobra komunikacja z dzieckiem opiera się na 7 elementach:

 

1.  Jedna prośba naraz – tylko dorosły jest w stanie wykonać wiele rzeczy naraz (chociaż czasem z marnym efektem); dziecko nie potrafi w takim tempie reagować na polecenia, tym bardziej, że to dorosły już w głowie ma plan, ono dopiero się z nim zaznajamia.

 

2.   Nie przerywaj – dorośli nie lubią, gdy są odciągani od zadania, nad którym pracują. Dzieci także, więc zanim zwrócisz się z prośbą do dziecka, zobacz czy nie poświęca w tym momencie uwagi temu, co robi (zabawa też jest czynnością).

 

3.   Bądź konsekwentny – zanim wydane zostanie polecenie, warto je przemyśleć, by później nie wykonywać zadania za dziecko. Niekonsekwencja sprawia, że dziecko bierze polecenia za „takie tam gadanie”, bo jest wyręczane przez dorosłych. Zanim jednak w dziecku wyrobi się odruch sprzątania, należy wielokrotnie wydawać to samo polecenie.

 

4.   Podaj powód – każdy lubi wiedzieć, po co ma wykonać daną czynność? Dobrze jest wyjaśnić, jednak nie ma powodu tłumaczyć bez końca.

 

5.   Nie spiesz się – należy pamiętać, że dziecko nie pojmuje pojęcia czasu i nie potrafi się spieszyć. Trzeba uwzględnić to w planowaniu zadań dla niego.

 

6.   Spójrz mu w oczy – dziecko często nie wie, czy prośba skierowana jest do niego, dlatego należy się zatrzymać, złapać kontakt wzrokowy i bezpośrednio skierować swoją prośbę. Szczególnie ważne jest to w momencie, gdy dziecko zaczyna rozrabia.

7.   Daj dobry przykład – dziecko czasem nie wykonuje poleceń, mówi „zaraz”, po czym zapomina o ich wykonaniu; warto wtedy przyjrzeć się, czy przypadkiem dorosły nie postępuje podobnie i zamiast się irytować, lepiej dać dobry przykład.

Dzieci są dobrymi obserwatorami i szybko się uczą – nie tylko pozytywnych, ale i negatywnych komunikatów.

 

Pokaż dziecku, jak należy uważnie słuchać, jak mówić, a chętnie będzie z tobą rozmawiać.

 

https://www.youtube.com/channel/UCMcxK1I5HhaZjM8HAg9uveQ

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=EM8ldxcobRE&fbclid=IwAR3-dbQ-vMf9RoEMfw6PChlTk8AVcV19nKqRkERT5-C2KDFPZMZJIqoN8Fw&app=desktop

 

Drodzy Nauczyciele i Rodzice, z uwagi na obecna sytuacje, zdecydowalismy sie udostepnic darmowe kody dostepu do portalu dla dzieci i rodzicow Balon Blum gry edukacyjnej, kody dla obu grup wiekowych - 3/4 oraz 5/6-latkow. Link do udostepnienia rodzicom
https://m.me/nowaeradlaprzedszkola?ref=w9769135
Pozdrawiam Kinga Zielinska

 

 

 

Odwiedzin :
(C)opyright by Przedszkole Łukowica